Op 4 oktober werd 'het geluid' geraden bij Q-music in Nederland en dat heeft ook Sentia geweten.

alt text image

'Het geluid' is een spelletje op de radio waarbij de luisteraars een specifiek geluid dienen te raden. Het geluid kan je ook op de website volgen en sinds 2018 is het geluid ook te horen op TV tijdens de reclameblokken. De foute antwoorden worden netjes bijgehouden in de app en op de website, zodat de luisteraars telkens dichter komen bij het juiste antwoord. De luisteraar die als eerste in de uitzending het juiste antwoord geeft, wint de prijzenpot.

 

Het succes van ‘het geluid’ en in het bijzonder de extreme piekbelasting die ontstaat wanneer het juiste antwoord wordt geraden, heeft er in het verleden voor gezorgd dat de verschillende websites en applicaties er regelmatig uit lagen. Dit heeft uiteindelijk ook tot een nieuw partnership met Sentia geleid, toen Sentia de enige was met een aantal creatieve oplossingen om dit soort piekmomenten te gaan overbruggen.

 

Op het ogenblik dat 'het geluid' op 4 oktober werd geraden, is Sentia door Medialaan onmiddellijk op de hoogte gebracht. Op die manier kon onze Engineer Jeffrey Descan proactief de toestroom op de verschillende sites goed monitoren, want de applicatie mag absoluut niet offline gaan en dient daarnaast ook nog eens zo performant mogelijk te zijn. Naast de trafiek van gebruikers die rechtstreeks naar de website surfen, is er daarnaast ook veel trafiek naar hun applicatie vanaf andere externe populaire websites zoals bijvoorbeeld, HLN, Het Nieuwsblad, enz. Op de koop toe werd ondertussen ook de top 2000 op JOE FM uitgezonden.

 

 

#

Uiteraard is de Q-Music IT infrastructuur voldoende geschaald voor zo een piek. Het correct voorspellen, incalculeren en opvangen van pieken is van groot belang en zijn zaken die meegenomen worden in het design van de infrastructuur. De server wordt daarnaast voorzien van bv. een Varnish cache, die is zodanig geconfigureerd dat deze bepaalde gedeeltes van de site (die voor alle bezoekers hetzelfde zijn) de eerste keer dat ze worden opgevraagd, zal bijhouden. Zo hoeft de webserver een groot gedeelte niet telkens opnieuw te berekenen, en dat scheelt een hoop in performance. Maar Sentia België ging hier nog de extra mile door de omgeving intensief te monitoren door een aangewezen engineer, op die manier kon er in geval van problemen heel snel extra resources toekend worden aan de servers.

Questions?

We are glad we can help you

Our teams are ready for you!

Contact us